Overlijden Marcel Gotlib

Gepubliceerd op 05 december 2016

Hij veranderde het gezicht van het twintigste-eeuwse Europese stripverhaal. Met Hobbes, Waanzin Waanzuit, Rha-Gnagna, Vunzige Va en andere grafische en literaire exploten, heeft Marcel Gotlib een nieuw soort humor zonder grenzen uitgevonden, maar was hij ook een pionier van de auteursstrip. Deze prins van het burleske en grote dierenvriend had voor het lieveheersbeestje een glansrol in de natuur weggelegd. Als kers op de taart maakte hij het œuvre van Isaac Newton bekend bij het grote publiek, en verdedigde hij met vuur de consumptie van groene groenten.

Zo begon tien jaar geleden de retrospectieve die het Stripcentrum wijdde aan Marcel Gotlib. We zouden er geen woord van terugnemen. Misschien willen we enkel nog toevoegen dat we bijzonder trots zijn ons tot zijn Brusselse vrienden te rekenen. Het Stripmuseum wenst de familie en naasten van Marcel Gotlib oprecht veel sterkte.

Jean Auquier, directeur

Tags : Museum / Strip / Tentoonstelling / Uitgave / Rondleiding / Studiebibliotheek