Museum at home

Joris Mertens - Beatrice

#artofcomic

19 mei 2020

De stomme strip is een genre dat de laatste jaren in de lift zit. Ook Joris Mertens koos er in zijn debuutverhaal ‘Beatrice’ (Oogachtend) voor. In deze sfeervolle vertelling neemt hij de lezer mee naar een bruisende stad die zowel Brussel als Parijs in de jaren ‘70 zou kunnen zijn, in het kielzog van een jonge winkelbediende die dagelijks de trein naar de grootstad neemt. Wanneer ze na veel aarzelen een eenzaam en opvallend rood tasje meeneemt wordt ze uit haar routineuze leventje gezogen, en in een magische liefdesgeschiedenis…

Storyboarden doet Joris Mertens nauwelijks: hij wil zo snel mogelijk uitproberen of iets visueel werkt, en ziet dit vaak pas als een plaat helemaal af is. Na een paar summiere schetsen begint hij snel aan de definitieve potloodtekening. Hier tekent hij elk vakje apart, en stelt zijn platen achteraf samen op basis van de individuele vakjes. Hij voegt kleur toe met de computer in een beperkt sepia-palet, aangevuld met rood. Als het resultaat tegenvalt deinst hij er niet voor terug om het werk van één of meerdere dagen in de vuilbak te kieperen en opnieuw te beginnen!

Doordat het verhaal geen tekst heeft, zijn de uitdrukkingen en houdingen van de personages zo mogelijk nog belangrijker dan in een klassieke strip. Op de tekeningen valt bijvoorbeeld de bijzondere expressiviteit van de handen op, die de auteur nauwkeurig bestudeert voor de spiegel of op basis van foto’s. De sfeer van de verschillende tijdperken waarin we Beatrice zien evolueren roept Joris Mertens op in het meubilair of de klederdracht van de personages, maar evengoed in de architectuur of zelfs de gebruiksvoorwerpen.

Terug

© 2021 — Belgisch Stripcentrum - Museum Brussel

Web design & development by Typi