Grote tijdelijke tentoonstellingen

04.12.12 > 02.04.13

10 jaar Ecritures

In de herfst van 2002 werd bij uitgeverij Casterman de collectie Ecritures boven de doopvont gehouden. ‘Quartier lointain’ (‘Herinneringen’)  van Jirô Taniguchi en ‘L’Autoroute du Soleil’ van Baru, uitgegeven met een effen crèmekleurige cover, waren de eerste titels. Op korte tijd zou de collectie uitgroeien tot de absolute referentie in het Franse taalgebied van een even modern als universeel genre, de grafische roman of graphic novel. Tien jaar later telt Ecritures bijna 80 titels en tal van werken die als standaard in het genre gelden.

In een origineel formaat dat omvang noch moeilijkheid schuwt, verwelkomt Ecritures zowel jong talent als vertalingen van buitenlandse werken die opmerkelijk zijn door hun ambitie, kwaliteit of narratieve omvang. De vaak intimistische verhalen verenigen het neusje van de zalm van de hedendaagse creatie, waarbij ieder nieuw werk een nieuwe blik biedt op onze eeuw, gevoed door het talent van auteurs die zich volledig overleveren aan hun werk, in zwart-wit of in kleur, op tweehonderd pagina’s of meer dan het drievoud.

Zoals initiatiefnemer Benoît Peeters opmerkt was en is de verzameling Ecritures een plek waar verhalen ten volle en in alle vrijheid kunnen worden ontwikkeld.

Met deze tentoonstelling brengt het Belgisch Stripcentrum hulde aan een uniek initiatief dat de taal van het stripverhaal naar een universeel niveau tilt door de brede blik en de diversiteit van de werken. Het stripverhaal toont hier zijn moderniteit, de literaire adem die het in zich draagt en het bewijst tenslotte, door de menselijkheid die aan het hart van ieder werk ligt, zijn relevantie als getuige van een tijd.

In samenwerking met uitgeverij Casterman en met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Tags : Museum / Strip / Tentoonstelling