Grote tijdelijke tentoonstellingen

07.02.12 > 23.09.12

100 jaar Marten Toonder

Een beer en heer van stand

Het werk van de striptekenaar, illustrator en schrijver Marten Toonder betoverde meerdere generaties lezers. Niet in het minst met de reeksen Panda en Tom Poes, die in verschillende Europese landen als krantenstrip verschenen.

De tentoonstelling van het Belgisch Stripcentrum luidt een internationaal feestjaar in ter ere van deze twintigste-eeuwse fabeldichter, geboren in 1912 te Rotterdam, en vereeuwigd in een buste die prijkt in het Letterkundig Museum in Den Haag. Hoewel de verhalen van Tom Poes in eerste instantie voor kinderen waren bedoeld, bereikten ze na verloop van tijd ook een volwassen publiek. Zij werden verleid door de ironische toon en het idealisme van de sterke karakters, en door hun vinnige kritiek op de maatschappij en het vreemde zoogdier genaamd ‘mens’. In de reeks worden ook mondjesmaat problemen als drugsgebruik, vervuiling, politieke corruptie, hebzuchtigheid en werkloosheid aangekaart. De dieren vertonen typisch menselijke emoties zoals verliefdheid en eenzaamheid, vriendschap, bedrog en egoïsme.
Kortom, of ze nu behaard, geschubd of gevederd zijn, de dieren in de verhalen van Tom Poes vertellen ons bovenal iets over de menselijke soort.

Een deel van het oeuvre van Marten Toonder is opgemaakt in de stijl van de klassieke ballonstrip terwijl in een ander deel de tekst onder de strookjes werd geplaatst. Marten verzamelde in zijn studio’s het kruim van de Nederlandse tekenaars, terwijl hijzelf door de literatoren van zijn land nog steeds beschouwd wordt als een meester van het geschreven woord.

Naast de tentoonstelling in het Belgisch Stripcentrum, gewijd aan de man die sommigen de Nederlandse Walt Disney noemen, zijn er in 2012 verschillende tentoonstellingen in Nederland, een musical geïnspireerd op de strip 'Bommel', heruitgaven en nieuwe publicaties.

Met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden te Brussel en in samenwerking met de Toonder Compagnie en het Nederlands Letterkundig Museum

Curator: Geert De Weyer

Tags : Museum