Grote tijdelijke tentoonstellingen

14.06.11 > 15.01.12

Bob De Moor en de Zee

De grote passie van een legendarische tekenaar

n 1956 gaan twee buitengewone mannen aan boord van de pakketboot “Konigin Astrid” voor een boottocht op de Noordzee. Op deze manier bereiden Hergé en Bob De Moor de publicatie van Cokes in voorraad (Coke en stock) voor.

Buiten de zeer belangrijke samenwerking met Hergé – die deel uitmaakt van zijn leven vanaf 1950- heeft Bob De Moor (1925-1992) een rijkelijk gevuld en origineel oeuvre opgebouwd, dat kan bestempeld worden als een van de belangrijkste van het europese stripverhaal... dit alles zonder zijn Antwerpse en maritieme roots te verloochenen. Het is net deze aantrekking tot de zee en de boten waarop de tentoonstelling van het Belgische Stripmuseum zich even wil vastpinnen. Van de eerste getuigenissen van deze passie -reeds terug te vinden in de kantlijn van zijn schoolschriften-, tot de progressieve ontpopping van zijn hoofdpersonage Cori de Scheepsjongen, bleef Bob De Moor zijn blik naar de zee richten, bleef hij dromen van boten en fantaseren over scheepsverhalen.

Met de medewerking van de familie De Moor en met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest