Grote tijdelijke tentoonstellingen

13.02.18 > 09.09.18

Panorama van de Chinese strip

Beeldverhalen van elders

Al lang speelde het Stripmuseum met het idee om op een dag een grote tentoonstelling te wijden aan het Chinese stripverhaal. Na verschillende jaren van voorbereidend werk en een studiereis wordt dit ambitieuze project werkelijkheid, want dankzij de steun van de Chinese overheid loopt de tentoonstelling Panorama van het Chinese stripverhaal. Het vertrekpunt was de uitzonderlijke rijkheid in de kijker te zetten van een kunst die enerzijds zijn roots heeft in kalligrafie en geïllustreerde legendes en anderzijds verwant is met de huidige manga-industrie. Deze tentoonstelling, die er nooit gekomen zou zijn zonder de medewerking van “China Arts and Entertainment Group”, wil de bezoekers een antwoord geven op vragen als “Wat lezen Chinezen?”, “Lezen ze stripverhalen?” en “Is stripkunst even populair in Beijing als in Brussel?”

Het oudste Chinese geïllustreerde boek, gedrukt aan de hand van houtsneden, dateert uit het jaar 868, lang voor de uitvinding van de boekdrukkunst door Gutenberg. Deze manhua (Chinese strips) namen net als in België een grote vlucht in de eerste helft van twintigste eeuw. Meneer Wang, de eerste held die in verschillende Chinese strips terugkeerde, verscheen in 1929, hetzelfde jaar als Kuifje. Het beroemdste Chinese personage San Mao werd geboren in 1935, in hetzelfde jaar als de Blauwe Lotus, het avontuur van Kuifje in China!

Maar ook de lianhuanhua zijn Chinese stripverhalen. Het principe is afkomstig van een eeuwenoude traditie van het beeldverhaal. Kleine boekjes van 12,5 x 10 cm voor het volk met een compleet verhaal bestaande uit één afbeelding met bijbehorende tekst per pagina. Ze werden vaak gedrukt in miljoenen exemplaren. De kwaliteit was slecht, maar de illustraties zijn vaak echte meesterwerkjes.

Toen China aan de vooravond van de 21ste eeuw werd opengesteld voor de wereldmarkt, kwamen de Chinezen in contact met Europese, Amerikaanse en Japanse strips. Deze vormden een nieuwe inspiratiebron voor auteurs. Zij namen het principe over van platen die in hokjes zijn verdeeld met daarin de dialogen. Terwijl een insider publiek van volwassenen vooral interesse heeft voor westers geïnspireerde strips, lezen de jongere generaties bij voorkeur Aziatische manga’s, omdat ze van jongs af aan zijn opgevoed met Japanse tekenfilms.

Ongeacht het genre dat ze beoefenen, zijn de meest getalenteerde auteurs uit zowel China als West-Europa uiteindelijk het meest succesvol. Geselecteerd uit een bevolking van een miljard driehonderdduizend inwoners is de kans groot dat u in deze tentoonstelling enkele van de beste auteurs ter wereld zult ontdekken.

Curators: JC De la Royère en LUO Yiping.
In samenwerking met
China Arts and Entertainment Group en met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Chinese Ambassade in België.

Tags : Museum / Strip / Tentoonstelling / Uitgave