Blake, Mortimer & Frank Quitely

Ontmoeting met professor Billy Grove

Gepubliceerd op 25 april 2023

Naar aanleiding van de tentoonstelling ODYSSEE naar de oorsprong van Blake en Mortimer, gewijd aan het album De "U" Straal van Edgar P. Jacobs, stellen we u voor kennis te maken met Frank Quitely, de Schotse striptekenaar achter grote hits als Batman, New X-Men, All-Star Superman, Jupiter's Legacy of Ambassadors, zijn nieuwe reeks die hij samen met schrijver Mark Millar heeft gemaakt.

De wereldberoemde tekenaar zal stilstaan bij de vele invloeden op zijn werk, waaronder de klare lijn, maar ook bij zijn iconoclastische en ironische benadering van comics, waarmee hij het genre heeft helpen vernieuwen. Frank Quitely, wereldwijd erkend om zijn unieke talent, denkt ook terug aan zijn carrière voordat hij stripauteur werd, waarbij hij knipoogt naar Edgar P. Jacobs die gedurende het eerste deel van zijn leven operazanger was.

In gezelschap van professor Laurence Grove van de Universiteit van Glasgow, docent beeldcultuur en curator van verschillende tentoonstellingen gewijd aan Frank Quitely, zullen de twee Glaswegianen het hebben over de verbazingwekkende fascinatie die Glasgow en Schotland (de thuisbasis van professor Philip Mortimer) al vele decennia uitoefenen op Frans-Belgische strips.

De ontmoeting (in het Engels) wordt gemodereerd door Éric Dubois, curator van de tentoonstelling ODYSSEE. Een signeersessie van de catalogus van de ODYSSEE-tentoonstelling sluit aan op de ontmoeting.

Praktische details

• Vrijdag 26 mei 2023 om 18.30 uur in het Stripmuseum
  • Reserveren is ten zeerste aanbevolen. Inschrijven kan via dit formulier.
  • Voertaal: Engels
  • Tickets: 5€ (exclusief de catalogus van de ODDYSEE-tentoonstelling). Toegang is gratis voor striptekenaars en studenten beeldverhaal.