CALL FOR CANDIDATES: gedeeld stripatelier

Gepubliceerd op 16 oktober 2023

Voor het tweede jaar op rij nodigt het BSCje uit om je kandidaat te stellen voor een verblijf in de Drukkerij

Ben je een stripauteur?
Werk je momenteel aan een project?
Ben je op zoek naar een warme en inspirerende werkplek?
Dan is dit voorstel misschien wel iets voor jou.

Het Belgisch Stripcentrum nodigt je uit om een kandidatuur in te dienen om deel te nemen aan de collectieve atelierruimte 'DE DRUKKERIJ'!

DE DRUKKERIJ

Het atelier ligt in het hartje van Brussel, op de Berlaimontlaan 56. Het opent gratis haar deuren van 02/01/2024 tot 31/08/2024.

Gedurende 8 maanden zullen 6 auteurs de kans krijgen om aan hun projecten te werken op een plek die is uitgerust met al het nodige materiaal voor de creatie en realisatie van een stripproject (tekentafels, scanner, printer, ...).

PUBLICATIE AAN HET EINDE VAN DE RESIDENTIE

Deelnemen aan het atelier betekent ook deelnemen aan een collectieve uitgave. Deelname aan deze slotpublicatie zal betaald worden. In januari wordt het thema opgegeven en elke auteur zal tussen de 4 tot 6 pagina's krijgen om vrij in te vullen rond dit onderwerp.

DOEL

Dit atelier dient ertoe een werkkader te bieden voor professionelen binnen de stripwereld. Bovendien kan het creatieve beroep soms eenzaam zijn, dus daarom wil het BSC deze gedeelde ruimte gebruiken om een echte creatieve broedplaats te creëren. Op deze manier kunnen de auteurs naast elkaar werken en hun achtergronden, werktechnieken en verschillende gevoeligheden delen en bespreken.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Om deel uit te maken van dit geweldige avontuur zijn er geen beperkingen wat betreft leeftijd, jaren van activiteit of publicaties.

Maar je moet wel, voor 13 november 2023, een dossier indienen bestaande uit volgende elementen:

• Een Curriculum Vitae die jouw parcour als auteur toont
  • Een uitgebreid en gevarieerd portfolio dat inzicht geeft in de breedte van jouw grafische palet als auteur
  • Een beschrijving van het project waar je aan zou werken tijdens het atelier. Deze beschrijving moet op zijn minst een intentieverklaring van het project bevatten en kan worden aangevuld met een pitch, een synopsis en grafisch onderzoek en/of platen (met pen of inkt).
  • Een motivatiebrief van één pagina waarin je uitlegt waarom je wil deelnemen aan het atelier, wat je wil bijdragen en wat je ervan hoopt te leren

Nadat we de dossiers ontvangen hebben, zal een selectie worden gemaakt door een gevarieerde, onafhankelijke jury die de stripwereld vertegenwoordigd.

INTERESSE?

Vul dan voor 13 november dit formulier in.

Met vragen kan je terecht via mail bij Jérôme Puigros-Puigener (jpp@cbbd.be).

Tags : Museum / Strip / Tentoonstelling / Stripatelier