This Body Feels Like Home. Workshop met Mar Maremoto

Tekenworkshop / VR-film / signeersessie

Gepubliceerd op 19 oktober 2023

Op 4 november staat de tentoonstelling Draw for Change in de schijnwerpers met een driedubbel evenement. Neem deel aan een tekenworkshop met Maremoto, beleef in avant-première de VR-film We exist, we resist, of laat je exemplaar van Draw for Change! signeren bij boekhandel Slumberland.

Workshop - VOLZET

Hoe leven we in onze lichamen en hoe kijkt de maatschappij naar die lichamen? Hoe kan tekenen onze ervaring veranderen en nieuwe visies, nieuwe voorstellingen creëren die misschien zelfs de weg openen naar meer positiviteit en meer inclusie?

Maremoto nodigt jou in deze workshop uit om te beginnen vanuit een zeer persoonlijke reflectie. Om daarna die reflectie naar het niveau van de samenleving te brengen.

Maremoto analyseert haar eigen ervaring in een maatschappij waar vrouwenlichamen vaak als objecten worden beschouwd, wat leidt tot een trieste verspreiding van gendergerelateerd geweld tegen duizenden vrouwen. Maar in haar tekeningen wordt het lichaam een uitdrukkingsveld.

Tijdens de workshop doe je mee aan verschillende creatieve oefeningen: schrijven, tekenen, knippen en plakken om jezelf en de anderen in kaart te brengen. Aan het einde van de workshop maakt iedereen samen een fanzine, een fantastisch zelfpublicatiemiddel.

Mar Maremoto

Mariana Lorenzo, beter bekend als Mar Maremoto, woont in Mexico-Stad, waar ze in 1995 geboren werd. Ze is textielontwerper en illustratrice en werkte al samen met verschillende, gerenommeerde internationale spelers. Van kinds af aan tekent ze. Niets beter volgens haar dan potlood en papier om al je gevoelens en gedachten te kunnen uiten. Maremoto gebruikt haar kunst, haar woorden en concrete acties om vrouwenrechten te verdedigen en dialoog te bewerkstelligen. Haar werk gaat over zelfbeeld, feminisme, seksualiteit, gender identiteit en de LGBTQ+ community. Haar werk weerspiegelt een geest van verzet en vrijheid van meningsuiting.

Wanneer? Op zaterdag 4 november. Workshop van 14u-17u
Voor wie? Vanaf 16 jaar. Open voor iedereen, maar specifiek voorzien voor wie zich identificeert met genderkwesties en FLINTA-identiteit.
Wat? Tekenworkshop in het Engels. Tekenmateriaal wordt voorzien, maar voel je vrij je eigen materiaal mee te brengen
Prijs? Gratis met een geldig museumticket. Gratis voor stripauteurs, illustratoren en studenten beeldverhaal
Hoe? Inschrijven is verplicht. Schrijf je in via
het formulier.

VR-film

Neem in avant-première deel aan de VR-ervaring We exist, we resist (15') in aanwezigheid van regisseur Mariana Cadenas. Van 11u tot 14u.

dfc-hd-screenshot-02.jpeg

© Clin d'Oeil films.

Treedt binnen in de wereld van Mar Maremoto. In een combinatie van animatie en 360° film wordt je ondergedompeld in de wereld van de tekenares en haar werk.

Signeersessie

Catherine Vuylsteke signeert het boek Draw for Change! bij boekhandel Slumberland van 15 tot 18u.

De moedige strijd van zes vrouwelijke topcartoonisten, het boek bij de gelauwerde Canvasserie.
Zes vrouwen, zes verhalen. Ze maken cartoons en grafisch werk in de belegerde Syrische stad Idlib of het onvrije Egypte van president al-Sisi, ze bekampen fatshaming en homofobie in Mexico, leven uit hun koffer op de vlucht voor president Poetin, nemen het hindoenationalisme en de misogynie van premier Modi op de korrel of leggen the powers that be het vuur aan de schenen in The Washington Post.
Of ze nu uit Mexico, de VS, Syrië, Egypte, India dan wel Rusland komen, allen behoren ze tot de absolute wereldtop. Maar de weg naar de top liep voor geen van hen over rozen.