Tweede Nacht van het Stripverhaal!

6/8/2016

Gepubliceerd op 16 juli 2016

Een spook in het museum ? Nee, het is de Nacht van het Stripverhaal, een zomernacht vol verrassende animaties voor jong en oud. Naar aanleiding van de 150e verjaardag van het diplomatiek verdrag tussen België en Japan, staan de banden tussen onze landen, door het oog van de stripcultuur, centraal. Op het programma staan : een Kendo-demonstratie, tekenfilms, een geïllustreerd concert met live-muziek, en nog veel meer !

19u – 21u – rondleidingen – NL – FR – EN

Onze gidsen wandelen door het museum en geven rondleidingen bij de tentoonstellingen. U kan zich aansluiten bij een bestaande groep of een gids aanspreken voor een woordje uitleg !

19u30 – horlogezaal – Kendo en Iaido demonstratie – 30 min

Kendo (letterlijk « de weg van het zwaard ») is de moderne versie van kenjutsu, de zwaardvechtkunst die vroeger werd beoefend door de samoeraï. Tegenwoordig is kendo niet enkel een vechtsport maar ook een competitiesport, die in Japan druk beoefend wordt. Het is echter meer dan een geheel van technieken en tactieken in de zwaardvechtkunst. Kendo omvat ook een spiritueel luik, waarbij de deelnemers hun vastberadenheid en karakter te ontwikkelen.

Deze demonstratie wordt gebracht door leden van BUTOKUKAN , de Brusselse Kendo en Iaido club.

19u30 – tekenfilm – Mon voisin Totoro – 88 min (FR ott NL)

Mon voisin Totoro (1988) is een klassieke anime-film van Hayao Miyazaki, geproduceerd door Studio Ghibli. Twee kleine zusjes verhuizen met hun vader naar een groot huis op het platteland, om dichtbij hun moeder te zijn die daar in het ziekenhuis verblijft. Daar ontdekken ze schichtige, maar wonderlijke wezens, genaamd Totoro’s, de geesten van het bos. Overdag slapen ze het liefst, maar 's nachts spelen ze bij volle maan op de magische ocarina. Ze kunnen vliegen en zijn onzichtbaar voor mensen. Poetische film met het na-oorlogse landelijke Japan als setting. Vanaf 3 jaar.

20u00 – documentaire – Carnet de voyage : Japon – 40 min (FR)

In 2005 ruilt Olivier Martin zijn thuisland Frankrijk in voor de oude keizerlijke stad Osaka. Hij absorbeert er de lokale cultuur, die toch altijd een mysterieus aspect voor hem behoudt. In deze documentaire van Arte maakt u kennis met Japan samen met de auteur, van mens tot mens, tijdens een reis op het ritme van toevallige ontmoetingen en impulsen.

21u15 – geïllustreerd concert – Frank Pé & Olivier Martin meet Shinonome

Shinonome is een ensemble van traditionele en Japanse fluit en gitaar en shamisen, gevormd door Nozomi Kanda en Hideaki Tsuji. De muzikanten voeden hun stijl met invloeden gaande van traditionele volksliedjes tot hedendaagse contemplatieve muziek. Het concert wordt geïllustreerd door Olivier Martin en Frank Pé, een Franse en een Belgische striptekenaar, beiden gepassioneerd door de Japanse cultuur.

22u30 – ontmoeting met Frank Pé: Ragebol in Japan – 20 min (FR-NL)

Ontmoeting met Frank Pé, over de ontdekking van Japan in de voetsporen van Ragebol. In het album 'Onder twee zonnen' stuurt Frank Ragebol en Catherine naar Tokyo, waar ze elkaar al gauw kwijt raken in het gewoel in de metro. In dit verhaal krijgt de lezer een mooie rondleiding door het oude Tokyo, gezien door de ogen van een gaijin (vreemdeling).

22h30 – kortfilms van Osamu Tezuka (JAP-FR ott-zonder tekst) – 20 min

Selectie kortfilms van de meester van de Japanse anime-film. Een buitenkans om onder te duiken in dit weinig bekende gedeelte van zijn œuvre, geïnspireerd door uiteenlopende gevoelens als verwondering en angst, gekenmerkt door het grafische experiment dat Tezuka zo na aan het hart lag.

23u15 – langspeelfilm – Quartier Lointain – 98 min (FR, ott NL)

Quartier Lointain is een Belgisch-Duits-Frans-Luxemburgse co-productie van regisseur Sam Garbarski (2010) naar de gelijknamige manga van Jirō Taniguchi. Thomas, een vader en striptekenaar van in de vijftig, komt toevallig terecht in het dorp waar hij opgroeide. Hij wordt even onwel en ontwaakt plots in zijn eigen jongenslichaam van 40 jaar eerder.  Zo herbeleeft hij zijn eigen jeugd, zijn eerste liefde en gaat op zoek naar een verklaring voor het mysterieuze verdwijnen van zijn vader. De grafische roman van Taniguchi wordt in deze adaptatie in Frankrijk gesitueerd, en getuigt van het enthousiasme dat de auteur bij Europese lezers inspireert.

De Brasserie Horta & Boekhandel Slumberland blijven open tijdens de Nacht van het Stripverhaal om u te ontvangen!

Tarieven

16€ / 8€ kids < 12

Voorverkoop: 14,50€ / 6,50€ kids < 12.

Tickets ter plaatse te koop aan de balie, of op reservatie en overschrijving. Info & reservaties: 02/219 19 80, visit@stripmuseum.be