Grote tijdelijke tentoonstellingen

25.10.11 > 20.05.12

77 jaar Roemeense strips

Dankzij hun oude traditie van beeldende kunsten zijn de Roemeense stripauteurs erin geslaagd origineel werk te leveren dat van groot talent getuigt ; dit ondanks de omwentelingen, die hun samenleving een eeuw lang te verduren kreeg.

Zich tegoed doend aan de zeldzame Europese tijdschriften die erin slaagden over de muur te geraken, hebben zowel de huidige stripliefhebbers als de stripauteurs, de bevrijding moeten afwachten om de verschillende genres, die de rijkdom van het actuele striplandschap uitmaken, te zien openbloeien. Vanaf dat moment vinden Dodo Nita, voorzitter van de Vereniging van Roemeense stripliefhebbers en Alexander Ciobotariu, vaandeldrager van de nieuwe generatie stripauteurs, zonder ophouden originelen terug die de geschiedenis van het Roemeense stripverhaal  vormgeven.  Een extra stimulans is het feit dat de hedendaagse stripauteurs  hen zonder aarzelen hun werk toevertrouwen.  Niet zonder trots stelt het Belgisch Stripcentrum deze onbekende schat uit het oosten voor aan zijn talrijke bezoekers.

Curator: Alexandru Ciubotariu

Met de steun van het Roemeens Cultureel Instituut